"شما با رواندرمانی نمیتوانید یک انسان را درمان کنید، اگر رابطۀ او با هستی را اصلاح نکنید." این جملهی تأملبرانگیز از مارتین هایدگر، فیلسوف آلمانی، نقطهی آغاز بحثی گسترده در باب رابطه روانشناسی و فلسفه است.
سمینارهای سولیکون حاصل گفتگوهای ده ساله هایدگر با جمعی از روانشناسان و روانکاوان است. این گفتگوها که در دههی پایانی عمر هایدگر و در روستای سولیکون سوئیس برگزار میشد، منجر به شکلگیری رویکردی نوین به روانشناسی تحت عنوان "روانشناسی اگزیستانسیل" یا "دازاینکاوی" شد.
دازاین در فلسفه هایدگر به معنای "بودن-در-جهان" است و به بررسی ماهیت وجود انسان و رابطه او با جهان میپردازد. هایدگر بر این باور بود که روانشناسی سنتی به جای پرداختن به مسئلهی اصلی وجود انسان، یعنی رابطه او با هستی، به بررسی پدیدههای روانی به صورت مجزا میپردازد.
هایدگر و نقد روانشناسی سنتی
هایدگر به شدت منتقد روانشناسی سنتی و روانکاوی بود و آنها را به غفلت از ساحت بنیادین دازاین و هستی متهم میکرد. به نظر او، این علوم با تمرکز بر ابعاد بیمارگونهی روان، از درک ماهیت سالم و اصیل وجود انسان غافل ماندهاند.
بدیل هایدگر برای روانشناسی سنتی چیست؟
هایدگر در سمینارهای سولیکون به دنبال ارائه بدیلی برای روانشناسی سنتی بود. او بر اهمیت فهم عمیق از وجود انسان و رابطه او با هستی تأکید میکرد. به نظر او، درمان واقعی زمانی رخ میدهد که فرد بتواند به هستی خود آگاهی پیدا کند و رابطه خود را با جهان اصلاح کند.
اهمیت سمینارهای سولیکون
سمینارهای سولیکون به عنوان یکی از مهمترین آثار هایدگر در سالهای پایانی عمر او، به ما کمک میکند تا به درک عمیقتری از وجود انسان و رابطه آن با فلسفه و روانشناسی دست پیدا کنیم. این سمینارها نشان میدهند که چگونه فلسفه میتواند به روانشناسی کمک کند تا از سطحینگری خارج شده و به پرسشهای بنیادین درباره ماهیت انسان پاسخ دهد.
در نشست پیش رو چه خواهیم آموخت؟
در این نشست به بررسی دقیقتر سمینارهای سولیکون و ایدههای هایدگر خواهیم پرداخت. سوالاتی از قبیل:
و بسیاری سوالات دیگر در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دعوت به شرکت
اگر به دنبال درک عمیقتری از خود و جهان پیرامون خود هستید، به شما پیشنهاد میکنیم در این نشست شرکت کنید. با شرکت در این نشست، فرصتی برای شما فراهم میشود تا با دیدگاهی جدید به موضوع روانشناسی و فلسفه نگاه کنید و به سوالات بنیادین درباره ماهیت وجود انسان پاسخ دهید.